Bemutatkozás Szakmai életrajz Publikációk Restaurátori kutatás Mikroszkópos vizsgálatok Festményrestaurálás Galéria Restaurátori munkák Kapcsolat
F r a n z S e e w a l d : H ö l g y p o r t r é j a, 1 7 5 6 - Az arc, felületén megsárgult átfestéssel |
A festmény állapota átvételkor
A kép felületét átvételkor sárga, sötét lakkréteg és szennyeződés borította, amely befolyásolta a látványt, torzította a színeket. A festékréteg erősen kagylós, néhány helyen az alapozóval együtt kipergett. A kép alsó részén, több centiméteres sávban hiányzott a festék- és alapozóréteg, itt egy korábbi beavatkozás alkalmával közvetlenül ráfestettek a vászonra, a hiányok tömítése nélkül. Miután a ruha fehér csipkéje több helyen a sérülések felett is folytatódik, feltételezhető volt, hogy a ma látható csipkedísz eredetileg nem tartozott a képhez.
A restaurálás megkezdése előtt lumineszcens felvétel is készült, melynek segítségével többek között a festmény normál fényben nem látható javításai is megfigyelhetővé váltak.
A hölgy arcán nyitott kutatóablak
A hölgy arcának középső részén, az orron és állon keresztül a felület repedezettsége eltért a kép egészétől, a festett felszín kidomborodott a kép síkjából. Megjelenése alapján valószínű volt, hogy az arcon jelentős beavatkozásokat végeztek, felmerült annak lehetősége is, hogy ezeken a területeken nem található meg az arc eredeti festék- és alapozórétege.A festményen a feltáráshoz leginkább megfelelő oldószer kiválasztására kutatóablakokat nyitottunk.
Első lépésben a felületi szennyeződést és az elsárgult lakkréteget távolítottuk el, ennek eredményeképpen láthatóvá váltak a lakk által addig elfedett átfestések.
Az átfestések elszíneződését részben a kötőanyag sárgulása okozhatta, részben pedig, hogy a javításokat a már megsötétedett festmény színeihez igazították.
K u t a t ó a b l a k a k é z e n
A felületi szennyeződés és lakkréteg eltávolítása után láthatóvá váltak azl addig elfedett átfestések, melyek főleg az arcon, a kézfejen és a hölgy nyakán voltak zavaróak.
Részletfelvétel.
A h á t o l d a l f e l i r a t a
A vászon hordozót egy korábbi helyreállítás alkalmával kartonra kasírozták, de a ragasztás már több helyen meggyengült, ezeken a területeken a vászon felvált a kartonról, és meghullámosodott.
A festmény hátoldaláról a deformálódott kartont mechanikus úton, szikével távolítottuk el.
A kép középső részén egy kétsoros felirat vált olvashatóvá: „Franc Seewald Boheny Fecit Jaurini 1756”. A hátoldalon tehát a festő neve, valamint a készítés ideje olvasható.
A z a r c
Digitálisan összeillesztett kép az arcról,
a lakkréteg eltávolítása után láthatóvá lett megsárgult átfestésekkel, és restaurlálás után.
R e s t a u r á l t t e k i n t e t e k
A Nemzeti Portrétár kiállításának tablója, 2017. március 2.
Restaurátorok: Varga Tímea - Vihart Anna
Átvételi és kész állapot
A kép átvételkor és restaurlálás után.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
Franz Seewald: |
Madarász Viktor után, |
Eralino Schmidt |
Lipnoi Szent Miklós |
Keresztvitelt ábrázoló |